Walter Murch i kryteria montażu filmu

Porady montażowe, sztuczki i kryteria od jednego z najbardziej znanych i szanowanych montażystów filmowych wszech czasów - Waltera Murcha.

Trzeba być całkiem dobrym w swojej pracy montażysty i dźwiękowca, żeby Roger Ebert nazwał cię "najbardziej szanowanym montażystą filmowym i dźwiękowcem we współczesnym kinie". Ale reputacja Waltera Murcha jako jednego z najwybitniejszych montażystów wszech czasów jest absolutnie zasłużona i prawdziwa. Nie tylko otrzymał trzy Oscary za najlepszy montaż (w sumie dziewięć nominacji), ale także wywarł ogromny wpływ na funkcje i teorię montażu filmowego.

Znany z pracy przy takich klasycznych filmach jak "Czas Apokalipsy", "Ojciec chrzestny I, II i III", "Rozmowa" czy "Angielski pacjent" (a także z tego, że montował wszystkie swoje filmy, opowiadając się jednocześnie za zwiększoną kreatywnością), Murch pomógł opracować nowe systemy i sposoby montażu w świecie analogowym, będąc jednocześnie wczesnym pionierem montażu elektronicznego. W rzeczywistości Murch był pierwszym montażystą, który otrzymał Oscara za film zmontowany elektronicznie na Avid.

W swoim czasie Murch stał się otwartą postacią w świecie filmu i montażu, wygłaszając przez lata liczne przemówienia, seminaria i kursy mistrzowskie. Ale co tak naprawdę sprawia, że montaż Waltera Murcha jest tak fenomenalny i wyjątkowy? Przyjrzyjmy się kilku lekcjom nakreślonym przez tę ikonę montażu, aby pomóc ci w doskonaleniu twoich własnych umiejętności postprodukcyjnych.

Kryteria montażu Waltera Murcha

Mając za sobą ponad pięćdziesięcioletnią karierę, można śmiało powiedzieć, że Murch stworzył jeden z najbardziej fundamentalnych systemów montażu filmowego. Jak wyjaśnia w powyższym filmie i o czym często mówił na przestrzeni lat, Murch sprowadził większość swojej wiedzy do własnych, sześciopunktowych kryteriów dotyczących tego, kiedy i jak należy montować scenę. Więcej o tych sześciu kryteriach można przeczytać w jego książce In the Blink of an Eye: A Perspective on Film Editing, ale zasady są w zasadzie takie:

    EmocjeHistoriaRytmKierunek wzroku widzaBiowymiarowa przestrzeń ekranuTrójwymiarowa przestrzeń akcji.

Bardzo podobają mi się powyższe wyjaśnienia Murcha, który dokładniej zarysowuje myśli kryjące się za tymi kryteriami, a także proponuje pytania, które można sobie zadać przy tworzeniu filmów lub własnych projektów. Te kryteria i pytania powinny być rozpatrywane hierarchicznie, w miarę jak schodzisz w dół listy.

    Czy przejście z jednego ujęcia do drugiego wywołało u ciebie określone odczucia? Czy to cięcie pomogło ci zrozumieć historię? Czy nastąpiło we właściwym miejscu, rytmicznie? Gdzie prawdopodobnie patrzy oko widza? Czy jesteśmy przekonani, że osoba A patrzy na osobę B? Czy cięcie jest zgodne z ciągłością trójwymiarowej rzeczywistości przestrzeni?

Znaczenie rytmu

Dobry montażysta musi mieć pewne wyczucie, jak opowiadać historię, a to wiąże się z poczuciem rytmu. To trochę tak, jak z opowiadaniem dobrego dowcipu. Dowcip może być świetny, ale jeśli opowiesz go z niewłaściwym rytmem, upadnie płasko... . A redagowanie to z pewnością w 70% kwestia rytmu.-Walter Murch

Jednak, jak każdy dobry redaktor szybko ci powie, redagowanie to coś więcej niż podążanie za radami zawartymi na liście w książce. Jak to ujął w powyższym wywiadzie, redagowanie jest jak opowiadanie dobrego dowcipu lub historii. Albo, w innym przykładzie, to jak nauka tańca.

Możesz wyjaśnić korzenie tańca, ale żeby wyjaśnić, jak tańczyć, musisz po prostu tańczyć. Walter Murch

W samym sercu montażu chodzi o rytm. Chodzi o ustanowienie tempa, a następnie znalezienie kreatywnych sposobów, aby tańczyć w i poza tym, czego publiczność może oczekiwać w danym momencie. Nie musimy zagłębiać się całkowicie w tę scenę, ale możesz posłuchać, jak Murch mówi o tym procesie o wiele więcej w odniesieniu do montażu słynnej sceny w restauracji z Ojca chrzestnego.

Dokonywanie właściwych wyborów

Innym sposobem, w jaki Murch często mówi o edycji, jest po prostu dokonywanie wyborów. Począwszy od bardzo precyzyjnych decyzji o tym, ile klatek dłużej chcesz zatrzymać na trzymającym w napięciu ujęciu, zanim przejdziesz do rozdzielczości, a skończywszy nawet na podejmowaniu decyzji o tym, na jakiej platformie NLE będziesz pracował.

W powyższej godzinnej dyskusji Murch opowiada o wyborach i decyzjach, które podejmowane są przy każdym pojedynczym montażu jego filmów fabularnych. Jest to właściwie fascynujące seminarium i gorąco zachęcam do obejrzenia go w całości.

Murch opowiada trochę o swojej osobistej historii i otwarcie mówi o swoich doświadczeniach z montażem swojego pierwszego filmu pełnometrażowego na Adobe Premiere Pro. Jako ktoś, kto montuje prawie wyłącznie na Premiere Pro, fascynujące jest widzieć, jak taki tytan montażu opowiada o sposobie pracy i pokazuje, co lubi, a czego nie lubi w tej platformie.

Edycja dźwięku na światowym poziomie

Wreszcie, rola Murcha nie ogranicza się wyłącznie do montażu wideo. W rzeczywistości Murch zaczynał od miksowania i projektowania dźwięku. Pod wieloma względami może być nawet bardziej znany ze swoich technik i innowacji w zakresie projektowania dźwięku niż montażu. Osobiście uważam, że powyższy esej wideo, autorstwa Nerdwriter1, jest fascynującym spojrzeniem na "worldizing" Murcha - eksperymentalną (w tamtym czasie) technikę, która stała się podstawą tego, jak montujemy i oglądamy filmy i telewizję.

Innowacje Murcha w zakresie montażu dźwięku wskazują również na to, jak on sam postrzega montaż w ogóle. Celem każdego filmu czy projektu jest zanurzenie widza w opowiadanej historii, do tego stopnia, że czasami można nawet zapomnieć, że w ogóle ogląda się film.

Dotyczy to zarówno projektów montowanych na potrzeby kina, jak i własnego kanału na YouTube. Ważne jest, by uczyć się od takich gwiazd branży jak Murch, jego kryteriów cięcia, a także podążać za jego radami, jak tworzyć własne techniki i innowacje, składając swoje historie w całość.

Zdjęcie okładki przez IMDb.

Aby poznać więcej profili montażystów, spostrzeżeń i artykułów, sprawdź poniższe materiały.

    The Visible Art of Editing with Thelma SchoonmakerPorównanie wydajności Premiere Pro i Final Cut Pro XPrzydatne wskazówki, których każdy inżynier dźwięku chce się nauczyćFusion vs After Effects: Który z nich jest dla Ciebie odpowiedni? Sound Design 101: Jak sprawić, by Twój film brzmiał świetnie?