Jak filmik o gotowaniu mięsa zmienił moje spojrzenie na filmowanie

Przyjrzyjmy się wielu poziomom filmowania, gdzie obecnie się znajdujesz i jak możesz wejść na kolejny poziom swojego rzemiosła.

Znalezienie swojego miejsca i poziomu komfortu w filmowaniu jest bardzo ważne. Chcę podzielić się z wami wieloma poziomami rzemiosła, od nowicjusza do Hollywood, a także kilkoma krokami pomiędzy. To może pomóc Ci znaleźć miejsce, w którym obecnie się znajdujesz i ewentualnie jak przejść do następnego etapu produkcji.

Dobra, wiem, że tytuł tego artykułu jest trochę dziwny, ale po prostu zostań ze mną na chwilę i mogę wyjaśnić. Niedawno natknąłem się na ten film na poziomach gotowania mięsa przez kanał YouTube Internet Shaquile, który został zainspirowany przez serię Wired, która rozbija konkretne umiejętności na konkretne poziomy ekspertyzy. Rozbijając te umiejętności lub zawody na segmenty, jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć, co je różni i, miejmy nadzieję, jak dostać się do następnego kroku.

Wiele z tych stylów wideo rozbija konkretny temat na dziewięć lub więcej kroków, ale my będziemy trzymać się pięciu. Myślę, że te pięć poziomów jest wystarczająco jasne, aby pokazać różnice na każdym poziomie, ale nie nitpicking drobne różnice, które mogą wystąpić gdzieś wokół poziomu 3,5. Dodatkowo, w późniejszych poziomach, przełamiemy plusy i minusy, które można znaleźć w każdym poziomie i informacje, które możesz chcieć rozważyć przed naprawdę próbuje włamać się do następnego poziomu.

Poziom 1: Nowicjusz

To jest podstawowy poziom, który mogę bezpiecznie założyć, że każdy ma jakieś doświadczenie w. W obecnych czasach każdy ma kamery wideo w kieszeni, na tablecie, a może wbudowane w lodówkę. To może być inaczej nawet tylko dekadę temu, ale teraz wszyscy mamy możliwość nagrywania wideo high-def i zrobić to na co dzień. Wszyscy mamy możliwość sfilmowania czegoś, stworzenia wideo i przesłania go na wybraną przez nas platformę. Mam na myśli, nawet moja babcia ma konto na Instagramie z różnymi scenami z udziałem jej corgi.

Warstwa 1 internetowego wideo Shaquille'a to w zasadzie gotowanie mięsa tak, aby było jadalne. W ten sam sposób, sam akt bycia w stanie nagrać wideo czyni cię nowicjuszem. Jesteś w stanie stworzyć wideo, opublikować je w sieci i mieć widzów, którzy będą konsumować twoje media.

Rozszerzyłbym to również o podstawową edycję, biorąc pod uwagę, że prawie każda platforma - od Instagrama po TikTok - posiada podstawowe narzędzia do edycji wideo, od przycinania po korekcję kolorów w aplikacji. Filmy tworzone przez osoby z kategorii początkujących mogą nie mieć odpowiedniej techniki, poprawnej ekspozycji lub dobrego kadrowania, ale są (w dosłownym znaczeniu) twórcami wideo. Nowicjusz nie przejmuje się zbytnio zasadami wideo, rejestrowaniem przyzwoitego dźwięku i opowiadaniem spójnej historii. Sprzęt można znaleźć kogoś w tym poziomie za pomocą, oczywiście, będzie telefon, GoPro-style aparat, lub point-and-shoot-style aparat, ale nie wiele więcej w drodze mikrofony, akcesoria, lub dedykowany sprzęt.

Jeśli jesteś tutaj czytając ten artykuł, są szanse, że nie pasujesz do tej kategorii. Jeśli się mylę i szukasz środków, aby dostać się do filmowania, jesteś już na dobrej drodze. Nie ma dokąd pójść, ale stąd w górę, a wejście na poziom 2 może być najmniejszą luką między poziomami.

Poziom 2: Student

Gdy wspinasz się po szczeblach kariery od nowicjusza do twórcy, musisz się wiele nauczyć. Kiedy ja próbowałem rozgryźć język filmowy, miałem wiele źródeł, z których czerpałem swoją wiedzę - uczelnia, tutoriale na YouTube, lokalni profesjonaliści, artykuły i po prostu eksperymentowanie w wolnym czasie. Student zaczyna myśleć o procesie tworzenia filmu, o tym jak powstają jego ulubione filmy/programy telewizyjne i jak może zacząć próbować tych samych technik. Szczerze mówiąc, w filmowaniu nigdy nie przestajesz się uczyć. Wiesz gdzie chcesz iść, tylko nie wiesz jeszcze jak się tam dostać, "Cierpliwości musisz mieć, mój młody Padawanie".

Na Poziomie 2, uczeń zacznie wykorzystywać podstawy filmowania, których się uczy i stosować je w swoich własnych projektach. Poziom 2 zacznie mieć nieco więcej spójności w tym, co filmują i jak prezentują swoje tematy. Zaczniesz bawić się z NLE (edytor nieliniowy, iMovie, Adobe Premiere, Final Cut X) i wybierać ujęcia, które umieścisz w swoim montażu, zamiast wrzucać surowy plik wideo prosto na YouTube. Pokazuje to o wiele więcej myślenia i procesu w filmach, które tworzysz, ale brakuje wyrafinowania i techniki, które można znaleźć na wyższych poziomach filmowania.

Podczas gdy student wciąż się uczy i może nie mieć dostępu do profesjonalnych narzędzi, wciąż istnieje kilka konkretnych elementów wyposażenia, które kojarzę z tym poziomem. Aparat to podstawowa lustrzanka cyfrowa, taka jak Canon RP lub Fujifilm X-T30. Zazwyczaj będzie on sparowany z "zestawem obiektywów" lub kilkoma niedrogimi obiektywami, takimi jak budżetowy 50mm Prime. Podobnie jak w przypadku statywu, poziom 2 to zazwyczaj standardowy statyw fotograficzny, a nie odpowiednia głowica typu fluid.

Jest to etap, który wielu aspirujących filmowców osiąga, ale może nigdy z niego nie wyjść. Kupują własną kamerę, może jakiś dodatkowy sprzęt i zaczynają uczyć się podstaw. Jak w każdym innym rzemiośle, aby stać się dobrym filmowcem potrzeba nie tylko talentu, ale i dużo pracy. Dlatego właśnie ludzie odpadają. Poświęcenie czasu i wysiłku, aby naprawdę przykuć się do właściwych technik filmowych i pracy, która się z tym wiąże, z pewnością wprowadzi cię na poziom 3.

Poziom 3: Niskobudżetowy profesjonalista

Kiedy już opanujesz techniki i proces, zaczniesz znajdować płatne zlecenia na swojej drodze. Umiejętność tworzenia wideo i opowiadania historii ma wartość! Na tym poziomie, budżet będzie niewielki. W zależności od projektu, zakres ten może wynosić od kilkuset do kilku tysięcy. Projekty, które mieszczą się na poziomie niskobudżetowym mogą być teledyskiem dla lokalnego artysty, szybką reklamą dla kawiarni na końcu ulicy, lub wyróżnionym wideo na Instagramie. Klienci, z którymi masz do czynienia, nie mają dużo kapitału, aby umieścić w kierunku w pełni funkcjonalnej produkcji, ale wiedzą, że chcą czegoś, czego nie mogą stworzyć sami.

Kiedy osiągniesz poziom 3, sprzęt staje się nieco ważniejszy. Poziom 3 to balansowanie pomiędzy posiadaniem sprzętu, na który Cię stać, ale także upewnienie się, że sprzęt ten będzie miał pozytywny wpływ na Twoją pracę. Aparaty z tej kategorii zaczynają być klasyfikowane od kategorii prosumenckiej do podstawowej profesjonalnej. Podstawowym punktem wyjścia będzie Blackmagic Pocket 4K/6K i może sięgać do czegoś takiego jak Sony A7sIII, zwykle w połączeniu z profesjonalnymi obiektywami z serii Canon L lub Sony G-Master. Ważny jest też przyzwoity statyw z płynną głowicą. Na szczęście jest kilka niskobudżetowych, ale profesjonalnych opcji od takich firm jak Manfrotto i Benro.

Oczywistym minusem tego poziomu jest to, że nie ma w nim zbyt wiele pieniędzy. Nie masz zbyt wiele do wydania na projekt i wartość produkcji może ucierpieć. Wszyscy tam byliśmy. Twórcy z tego poziomu często walczą o to, aby stworzyć produkt, z którego będą zadowoleni, a jednocześnie będą mogli coś zjeść na koniec dnia. Zdarzały się momenty, w których płaciłem sobie trochę mniej, aby zobaczyć większe korzyści w całym projekcie, lub nawet rezygnowałem z płacenia sobie, abyśmy mogli stworzyć jeden zabójczy teledysk z przyzwoitym budżetem.

Dodatkowo, niskobudżetowy profesjonalista będzie miał na sobie w zasadzie wszystkie kapelusze. Od pisania do reżyserii, kręcenia i edycji, będą musieli zrobić to wszystko. To może być trochę wyczerpujące, ponieważ cały ciężar spoczywa na barkach jednej osoby. Mając jedną osobę, która robi to wszystko, przekonasz się, że niektóre elementy mogą ucierpieć, ponieważ spędzasz więcej czasu na jednym aspekcie, a za mało na innym. Jasne, twoje ujęcia są w punkt, ale reżyseria może być trochę wybrakowana.

Z drugiej strony, myślę, że jest sporo korzyści z bycia na tym poziomie i nie powinieneś być tak szybki, by chcieć przeskoczyć o szczebel wyżej. Na tym poziomie, niskobudżetowy profesjonalista jest często mistrzem we wszystkich dziedzinach, ale to wiąże się z pewnym kompromisem. Jeśli jesteś na tym poziomie, znajdziesz się w zasadzie z pełną kreatywną kontrolą nad projektem. Teraz jest czas na eksperymentowanie i próbowanie nowych technik w różnych sektorach procesu. Masz styl, który chciałeś odtworzyć lub temat do przetestowania? Teraz jest na to szansa!

Bądź kreatywny z tym, co masz. Widziałeś kiedyś program kulinarny, w którym gotują pyszny posiłek z ograniczonych składników? Jakimś cudem udaje im się to zrobić i powstaje niesamowity posiłek. Niskobudżetowa produkcja filmowa może być właśnie taka. Nie stać nas na najnowszy sprzęt czy wysokiej klasy urządzenia produkcyjne, nigdy nie jest wymówką dla braku kreatywności. Umiejętność pracy z tym, co masz do dyspozycji, pokazuje, jak bardzo możesz być kreatywny. Niski poziom budżetu zmusi Cię do nieszablonowego myślenia i sprawi, że wszystko zadziała.

Znajdź swoją niszę! W miarę postępów w pracy, odkryjesz pewne aspekty filmowania, które lubisz bardziej niż inne lub w których jesteś naturalnie lepszy. To szansa, by spróbować swoich sił w każdym z tych obszarów i dopracować to, na czym chciałbyś się skupić. W miarę awansu role stają się coraz bardziej wyspecjalizowane i polegają raczej na doświadczeniu niż na wiedzy ogólnej.

Poziom 4: Średniobudżetowy profesjonalista

Średni budżet może być bardzo interesującym miejscem. Na tym poziomie, dowiesz się, że jest trochę więcej budżetu na rzeczywistą produkcję, a także będziesz w stanie zarobić na życie w branży produkcji filmowej. To właśnie na tym poziomie wielu profesjonalnych twórców zarabia na życie i robi karierę. Projekty na tym poziomie mogą obejmować większe lokalne/regionalne reklamy, teledyski dla rozpoznawalnych muzyków, klientów korporacyjnych, indie-shorty lub budżetowe filmy pełnometrażowe. W tym momencie zespół realizujący projekt rozszerza się z jednego do kilku, a każda osoba na planie przyjmuje bardziej wyspecjalizowaną rolę. Zamiast jednoosobowej ekipy z poziomu 3, będziesz miał mniejszą ekipę składającą się z (ale nie tylko) reżysera, producenta, operatora, asystentów kamery, gaffera, inżyniera dźwięku, dyrektora artystycznego i asystenta produkcji.

Interesujące jest to, że każda z tych ról może podwajać swoje obowiązki i być nieco elastyczna. Fotograf najprawdopodobniej nadal będzie obsługiwał kamerę lub ustawiał własne światła. Dyrektor artystyczny może żonglować nie tylko dekoracjami, ale także kostiumami i makijażem. Budżet jest na tyle duży, że każdy może być uczciwie opłacany, ale nie na tyle duży, by stworzyć gigantyczny zespół do niszowych zadań.

Dużą korzyścią przy większym budżecie jest użycie odpowiednich narzędzi do pracy. Zamiast radzić sobie z domowej roboty dolly lub kamerą klasy podstawowej, będziesz kręcił na odpowiedniej kamerze i sprzęcie pomocniczym. Poziom 3 może być poziomem DSLR/bezlusterkowców, podczas gdy poziom 4 będzie miał coś takiego jak Canon C300 Mark III lub RED Komodo, z zestawem cine-primes. Na planie znajdzie się też zazwyczaj pełen pakiet oświetlenia, aby odpowiednio oświetlić każdą scenę, którą trzeba będzie sfilmować. Dużą rolę odgrywa również dźwięk, zazwyczaj z dedykowanym inżynierem dźwięku i jego własnym zestawem audio, mikrofonem na wysięgniku Sennheiser MK 50, zestawem bezprzewodowych lav i rejestratorem Zoom F8n. Ekipa powinna mieć doświadczenie w korzystaniu z profesjonalnych narzędzi filmowych, aby wykonać pracę na profesjonalnym poziomie.

W miarę awansu, współpraca jest kluczowa dla dobrego filmowania. Poziom 4 wiąże się z kilkoma kompromisami. Rezygnujesz z pewnej kreatywnej kontroli nad projektem, ale zyskujesz doświadczenie i wiedzę innych osób na planie. Prawda jest taka, że nie będziesz ekspertem w każdej roli potrzebnej na planie, więc przekazanie tej odpowiedzialności innym może podnieść ogólną jakość produktu. Zamiast żonglować wszystkimi aspektami projektu, możesz skupić się na swojej roli i zrobić to dobrze. Dodatkowo, mając wokół siebie innych twórców, którzy wnoszą własny wkład i pomysły, możesz poprawić swoją pracę.

Poziom 5: Profesjonalista z dużym budżetem

Przebicie się do wielkiego świata jest marzeniem każdego, ale nie każdy może osiągnąć ten poziom. Przejście z poziomu 4 na 5 może być największym i najtrudniejszym krokiem do osiągnięcia. Projekty na tym poziomie obejmują filmy fabularne, ogólnokrajowe reklamy czy teledyski gwiazd rocka. Pieniądze w przypadku projektów o dużym budżecie nie są przeznaczane na zabawki i sprzęt, ale przede wszystkim na ludzi, którzy sprawiają, że magia się dzieje. Podczas pracy nad projektem wielkobudżetowym, obsada i ekipa znacznie się powiększa.

Na tym poziomie, będziesz miał wyspecjalizowaną rolę w wyspecjalizowanym dziale. Każdy dział może zawierać kierownika działu, osoby pełniące w nim funkcje kierownicze, które zarządzają podległą im ekipą, a nawet asystentów produkcji dedykowanych temu działowi. Jeśli kiedykolwiek zostałeś na napisy końcowe po filmie, zauważysz, jak wiele osób potrzeba do stworzenia hollywoodzkiego filmu - dosłownie setki. Sam dział artystyczny może mieć sto lub więcej napisów końcowych.

W przypadku produkcji wysokobudżetowych, stoją za tym ogromne pieniądze. Zespół produkcyjny i finansiści wiedzą, że za wysokiej jakości talent i produkt trzeba zapłacić dużo dolarów. Jeśli w filmie potrzebny jest konkretny sprzęt, dekoracje czy kostiumy, zostaną one odpowiednio zaplanowane w budżecie.

Nie znaczy to, że produkcja nie ma określonego budżetu, ale można się spodziewać, że za określony poziom jakości trzeba zapłacić wysoką cenę, a osoby stojące za filmem to rozumieją. Na tym poziomie nie będziesz się zastanawiał, jak zmontować fantazyjny one-take przy pomocy C100 i Ronina-S. Produkcja będzie miała utalentowanego i oddanego operatora steadicamu, który jest gotowy na to zadanie, a za nim stoi ekipa gotowa je zrealizować. Utalentowana ekipa nie jest tania!

Jeśli chodzi o kamerę, zaczynasz od czegoś takiego jak Canon C500 Mark II, aż do linii kamer Sony Venice lub ARRI ALEXA. Obiektywy mogą być podobne do różnych ARRI primes lub Panavision primes, drogie obiektywy pasujące do drogich kamer. Światła, olinowanie i wsparcie techniczne również będą odpowiadały wartości kosztownej konfiguracji kamery. W hollywoodzkim filmie nie oszczędza się na perfekcyjnym oświetleniu. W filmie Once Upon a Time ... . W Hollywood, DP Robert Richardson użył dziewięciu kondorów do oświetlenia odcinka autostrady.

Większe projekty, zwłaszcza w Hollywood, wymagają od ekipy przynależności do związku zawodowego i wymagają od produkcji przestrzegania ścisłych wytycznych, kto co może robić, kiedy i jakim kosztem. Związki będą jasno dyktować role i obowiązki, które ich członkowie mogą i nie mogą wykonywać podczas pracy na planie. W ten sposób powstaje dobrze naoliwiona maszyna wypełniona profesjonalistami, którzy wykonują dokładnie te zadania, do których zostali zatrudnieni. Jeśli pracujesz na planie w związku zawodowym, nie będziesz musiał robić czegoś, czego nie ma w twoim zakresie obowiązków. Operator nie zostanie poproszony o regulację świateł, a gaffer nie będzie musiał przenosić dekoracji.

Minusem może być to, że nie będziesz w stanie wczuć się w inne role, przez co trudno będzie Ci się wybić poza swój dział. Zanim osiągniesz poziom 5, z pewnością znalazłeś już swoją niszę, ale chęć spróbowania czegoś nowego może stanowić wyzwanie.

Wreszcie, wejście na poziom 5 może być trudne dla większości profesjonalistów filmowych wyłącznie ze względu na lokalizację. Możesz być w stanie zarabiać na życie tworząc filmy i treści w niemal każdym mieście na poziomie średniego budżetu, ale wysokobudżetowe filmy fabularne są zazwyczaj kręcone tylko w kilku wybranych miastach lub regionach. W Ameryce Północnej są to Los Angeles, Atlanta, Nowy Jork, Teksas i Vancouver. Jeśli znajdujesz się poza tymi obszarami, duże projekty mogą być zbyt rzadkie, by zrobić karierę.

Jedną rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, że poziom, na którym obecnie działasz, nie musi koniecznie dyktować jakości pracy, którą jesteś w stanie wyprodukować. Było kilka godnych uwagi przypadków projektów nisko- lub średniobudżetowych, które dzięki swojej technice i treści zrobiły furorę w świecie filmowym. Przykładowo, oryginalny budżet Paranormal Activity wynosił około 15 000 dolarów (z czego większość poszła na samą kamerę). Clerks" kosztował około 27 000 dolarów i został sfinansowany głównie przez Kevina Smitha, który wykorzystał wszystkie swoje karty kredytowe. Pieniądze nie muszą równać się jakości.

Jest mnóstwo utalentowanych filmowców, których można by zaklasyfikować do któregoś z tych poziomów. Znalezienie się w obecnym miejscu nie oznacza, że nie da się robić niesamowitych filmów, ani że nie da się awansować. Jest wiele plusów i minusów pomiędzy każdym z tych poziomów. Znalezienie miejsca, w którym czujesz się najlepiej i możesz wykonywać wiarygodną pracę - to jest najważniejsze.

Zdjęcie na okładce via guruXOX.

Po więcej wskazówek i porad dotyczących kręcenia filmów, sprawdź te artykuły:

    Poznaj kreatywną ekipę stojącą za kanałem YouTube Kevina JamesaPorada dźwiękowa: Jak uzyskać dobry dźwięk przy każdym budżecieJak sprawić, by reżyser fotografii stał się Twoim najlepszym przyjacielemPięć filmów anime, które zainspirują Cię do kolejnego projektu filmowegoPrzygotowanie filmu 101: kręcenie filmu od początku do końca