Przewodnik jak efektywnie wykorzystać B-Roll w montażu wideo

B-roll jest sekretnym sosem do edycji wideo. Omówmy czym są B-rolle i jak możesz mieć pewność, że uchwycisz najlepsze B-rolle do swojego montażu.

Co to jest B-Roll?

B-roll, w prostej definicji, jest dodatkowym materiałem filmowym lub alternatywnymi ujęciami używanymi w filmie, w przeciwieństwie do "A-roll", który jest głównym materiałem filmowym lub głównym ujęciem. Z definicji, B-roll jest drugorzędny w stosunku do głównego obrazu, ale to nie znaczy, że nie jest ważny dla opowiadania historii. Twierdzę, że B-roll może być tak samo ważny - lub nawet bardziej wpływowy - niż A-roll, jeśli jest właściwie użyty. Dla ilustracji, w filmie dokumentalnym, A-roll będzie wywiadem z głównym tematem, w którym odpowiada on na pytania przed kamerą. B-roll to ujęcia, na których bohaterowie wykonują czynności, o których rozmawiają przed kamerą, zazwyczaj odtwarzane podczas podkładania głosu.

Dlaczego używamy B-Roll?

Znaczenie B-roll jest wielopłaszczyznowe. Jest kilka powodów, dla których używamy B-roll w tworzeniu wideo - w sensie praktycznym, dla opowiadania historii i dla estetyki.

Lubię myśleć o B-rollu podobnie jak o przyprawach podczas gotowania. Rolka A (czyli główny temat) to danie główne, a rolka B to dodatki i przyprawy, które mogą wzmocnić posiłek. Pierś z kurczaka sama w sobie może być mdła i nudna. Aby jeszcze bardziej rozszerzyć metaforę, czasami dodatki i przyprawy są tym, co sprawia, że posiłek jest naprawdę wyjątkowy (mam w zwyczaju odnosić filmowanie do jedzenia).

Narzędzie do montażu

Gdyby sprowadzić B-roll do jednego praktycznego celu, byłoby to jego znaczenie w montażu. B-roll daje montażystom opcje podczas cięcia materiału wideo i sposób na zamaskowanie cięć, gdy użycie głównego materiału nie zadziała.

Podczas wywiadu mogą pojawić się momenty, w których dialog ma fragmenty, które należy wyciąć lub myśli, które należy skonsolidować. Jeśli oglądałeś tylko pocięty wywiad bez użycia B-roll, widz zauważy wiele cięć wstecz, przeskoków i dialogów, które mogą wydawać się trochę nie na miejscu. Nakładanie B-roll'u na cięcia pozwala na większą elastyczność podczas edycji, oraz opcje do wykorzystania, gdy montażysta nie chce używać głównego ujęcia. B-roll może zamaskować edycję i sprawić, że film będzie wyglądał płynnie. W przeciwnym razie, będziesz miał jeden rozedrgany filmik i dość niespokojnego widza. Posiadanie odpowiedniego B-rolla do montażu sprawi, że mniej czasu spędzisz na kombinowaniu, jak sprawić, by dane cięcie zadziałało, a więcej na skupianiu się na przekazie filmu.

W przejściu

B-roll może być również wykorzystany jako sposób na przejście z jednej sceny do drugiej lub całkowite opuszczenie filmu. Otwarcie sceny solidnym ujęciem B-roll, a następnie wprowadzenie dialogów z wywiadu może stworzyć niezwykłe przejścia na najwyższym poziomie. Aby wyjść ze sceny, montażysta może zdecydować się na zatrzymanie się na wybranym ujęciu B-roll aż do zakończenia lektora, a następnie kontynuować ujęcie B-roll, gdy pojawi się dialog kolejnego tematu.

Pacing

Wcześnie jako redaktor, byłem cięcia razem pakiety wiadomości, a mój szef dał mi ważną radę: Nie każde cięcie i każda informacja musi być błyskawiczna, back-to-back. Pozwólmy wizualizacji wykonać trochę pracy i pozwólmy historii trochę odetchnąć. B-roll może być doskonałym sposobem na nadanie tempa opowieści i dać widzowi trochę czasu na oswojenie się z informacjami na ekranie. Film nie jest sprintem do mety, powinien być przyjemnym doświadczeniem. Jako zielony edytor, cięłam wywiady, aby mieć podkłady głosowe w każdej sekundzie materiału filmowego, sound bite prosto do następnego sound bite. To sprawiało, że trudno było naprawdę podążać za historią i pozwolić informacjom wybrzmieć. Z wykorzystaniem B-roll, można pozwolić na zakończenie voiceover, podczas gdy kontynuowanie B-roll na kilka chwil. B-roll może być dla widza miejscem, w którym może odetchnąć i zrobić sobie przerwę psychiczną. Pacing jest niezbędnym miejscem do poprawy jako redaktor i B-roll może to znacznie ułatwić.

Nadawanie kontekstu

Odchodząc od czystej praktyczności B-roll, zaczynamy wkraczać w aspekty narracyjne. B-roll jest ważnym elementem układanki opowiadania historii i narzędziem, które może być większe niż suma jego części.

B-roll, jeśli jest prawidłowo użyty, może dostarczyć widzom informacji lub kontekstu do głównego tematu filmu. B-roll może pokazać dosłowny akt tego, co jest omawiane w kamerze lub pokazać miejsce, w którym odbywa się wydarzenie. Przykładowo, szef kuchni może omawiać nowe danie dostępne w jego restauracji. Dobrym wykorzystaniem B-roll byłoby pokazanie ujęć jego restauracji, jak również przygotowywanego dania, kończąc na ujęciach samego dania. Widz dostaje wewnętrzne spojrzenie na to, jak wszystko jest zrobione, w jakim kontekście będzie serwowane i jaki będzie produkt końcowy. Wizualnie, to działa o wiele lepiej niż po prostu posiadanie szefa kuchni na kamerze z daniem w ręku, po prostu omawiając nowy przepis.

Zaangażowanie

Moim zdaniem, największym powodem, dla którego warto używać B-roll jest lepsze zaangażowanie widzów. B-roll pozwala montażystom lub reżyserom na przełamanie nieciekawej wizualnie sceny świeżymi obrazami. Wyobraź sobie, jak nudny byłby film dokumentalny, gdybyś mógł oglądać tylko osoby, z którymi przeprowadzany jest wywiad. B-roll pozwala na większą kreatywność, lepsze zaangażowanie widza i ogólnie lepsze wrażenia z oglądania.

Rodzaje B-Roll

Termin B-roll jest dość szeroki i oznacza wszystko, co stanowi uzupełnienie głównego materiału filmowego. Istnieją różne rodzaje B-roll'ów używanych w filmowaniu i różne przypadki użycia dla każdego z nich. Przedstawiamy kilka rodzajów materiałów filmowych, które możesz spotkać lub które musisz zarejestrować.

    Wskazówki dotyczące kręcenia materiału filmowego B-Roll dla cyfrowych pakietów informacyjnych

Ujęcia zewnętrzne/ustalające

Ujęcie ustanawiające lub zewnętrzne ujęcie B-roll pokazuje lokalizację lub budynek, w którym rozgrywa się scena lub omawiany temat. Ujęcia zewnętrzne mogą służyć wielu celom. Są one często nazywane "ujęciami ustanawiającymi", ponieważ określają zewnętrzną lokalizację nadchodzącej sceny. Być może zauważyłeś ich użycie w programach telewizyjnych lub filmach. Tuż przed rozpoczęciem nowej sceny, widzimy zewnętrzną stronę budynku szkoły, a teraz jesteśmy przygotowani na to, że następna scena będzie miała miejsce wewnątrz szkoły. To nie znaczy, że powinny być używane tylko na początku sceny. Proste ujęcia zewnętrzne są ważne, jeśli wymaga tego temat lub dialog odnosi się do czegoś na zewnątrz.

    Przewodnik filmowca po ujęciach wprowadzających

Podobnie, ujęcia zewnętrzne są dobrym sposobem na przejście z jednej sceny do następnej lub zmianę tonu projektu. W przykładowej scenie, w której przechodzimy ze szkolnej klasy do domu, otrzymamy ładne ujęcie zewnętrzne domu bohatera, które płynnie przenosi nas z jednej lokalizacji do drugiej, nie dezorientując widzów. Jeśli zwrócisz baczną uwagę na niektóre ze swoich ulubionych programów, czasami to zewnętrzne ujęcie trwa tylko kilka sekund lub kilka klatek, ale ujęcie przejściowe wciąż daje nam wizualną jasność, że scena zmieniła lokalizację.

Odcięcia/wstawki

Odcinki lub wstawki to typ B-rolla, który często spotykamy w pracach narracyjnych lub fabularnych. Jak sama nazwa wskazuje, ujęcie odcina się od głównego ujęcia i wstawia dodatkowe ujęcie, przerywając główne ujęcie, aby dać widzom nieco więcej informacji o tym, co się dzieje. Ucięcie może również skupiać się na ważnym obiekcie, który nie jest oczywisty w głównym ujęciu. Na przykład, podczas sceny walki, szeroki kąt kamery jest często używany do pokazania obu aktorów walczących ze sobą i może nie być oczywiste dla widza, że w pobliżu znajduje się broń. Ucięcie byłoby wstawione, aby pokazać zbliżenie broni, informując widzów, że broń jest w zasięgu ręki i ma być użyta.

Ucięcia mogą być także użyte w montażu, aby wyczyścić tempo lub grę aktora. Montażysta może chcieć połączyć dwa różne ujęcia jednej linii. Aby połączyć te różne ujęcia, użyje ucięcia reakcji innej postaci lub odpowiedniego działania na ekranie, a następnie powróci do drugiego ujęcia. Podobną technikę można również zobaczyć w wiadomościach lub dokumentach. Aby zamaskować cięcie, dostaniemy krótką wstawkę reżysera lub reportera reagującego na odpowiedź lub zadającego pytanie gościowi.

Reenactments

Jeśli jesteś fanem filmów dokumentalnych o prawdziwej zbrodni, z pewnością widziałeś jedną lub dwie inscenizacje. Reenactments to fragment historii, o której mówi rozmówca i odtwarza akcję, która ma być włączona do filmu, aby lepiej zobrazować to, co się wydarzyło. Ponieważ filmowcy nie byli na miejscu zdarzenia, robią co w ich mocy, aby stworzyć scenę w fikcyjnym otoczeniu z aktorami. Ten materiał filmowy jest następnie wykorzystywany w wywiadzie, aby dać lepszą, bardziej interesującą perspektywę tego, co jest mówione przed kamerą.

Materiały filmowe

Czasami po prostu nie masz środków, aby nakręcić wszystko samemu. Albo po prostu nie masz wystarczająco dużo materiału B-roll, aby ukończyć montaż. Wtedy właśnie materiał filmowy może okazać się naprawdę przydatny. Stock footage to pliki wideo, które zazwyczaj znajdują się w bibliotekach przeznaczonych do ogólnego użytku i mogą być wykorzystywane w szerokiej gamie projektów. Potrzebujesz ujęcia krowy? Kogoś, kto piecze chleb lub idzie ulicą? Jest na to odpowiedni materiał filmowy. Stock footage jest generalnie stworzony, aby wypełnić wszelkie szerokie luki, których filmowiec może potrzebować, a nie konkretną niszę. Jeśli potrzebujesz ujęcia rzadkiej rasy zwierząt, prawdopodobnie będziesz musiał nakręcić je sam.

    Rock Rubber 45s: Wskazówki dla dokumentalistów dotyczące pracy z archiwalnymi materiałami filmowymi i zasobami

Wskazówki dotyczące montażu materiałów B-Roll

Zrozumienie, dlaczego montażysta powinien korzystać z materiału B-Roll i jak włączyć go do montażu, jest kluczem do rozwijania swoich umiejętności w postprodukcji. Dobre wykorzystanie materiału filmowego może z łatwością oddzielić montażystów amatorów od profesjonalistów. Oto kilka prostych sposobów, dzięki którym możesz zacząć włączać więcej B-roll do swoich montaży:

Dosłowne obrazy

Nonfiction, wiadomości, lub dokumentalne ustawienia są najłatwiejszym formatem do wypełnienia B-rollami. Będziesz miał wiele okazji do wypełnienia luk odpowiednim materiałem filmowym. Rozważ użycie materiału filmowego, który jest dosłownie opisywany na ekranie lub przez rozmówcę. Jeśli w newsie jest mowa o nowym parku, który ma powstać w mieście, po prostu przykryj historię ogólnym materiałem filmowym o parkach i związanych z nimi aktywnościach. Nie obawiaj się też szerokiego obrazowania. Jeśli będziemy zbyt konkretni w kwestii rodzaju materiału filmowego, którego potrzebujemy, możemy nie być w stanie znaleźć żadnego materiału, który pasowałby do tego projektu. Tego typu projekty mogą być również wypełnione materiałem stockowym (jeśli to konieczne), ponieważ ten rodzaj materiału jest zazwyczaj sam w sobie szeroki.

Prawie nigdy nie ma wystarczającej ilości materiału filmowego B-Roll

Gdy tylko jest możliwość uzupełnienia materiału filmowego o B-roll, zazwyczaj dobrze jest to zrobić. Staram się co jakiś czas wprowadzać nasz główny obiekt do kadru, aby sprawdzić, co się dzieje, ale około 75% moich linii czasu jest pokryte B-rollem.

Umożliwienie szerokiego wykorzystania B-rolla sprawia, że obraz jest świeży i angażujący dla widzów. Jeśli chcesz, aby widzowie pozostali zaangażowani, dobrą techniką jest użycie dużej ilości odpowiednich B-rolli.

Pozwól, by B-Roll wykonał ciężką pracę

Chociaż B-roll jest nazywany rolką "B", nie oznacza to, że nie może być głównym materiałem wizualnym, który opowiada większość historii. B-roll nie jest z natury drugą linią - daj materiałowi B-roll możliwość wykonania ciężkiej pracy w ramach projektu. Montażysta może za pomocą materiału B-roll stworzyć wrażenie tonu i otoczenia, którego główny materiał filmowy nie byłby w stanie osiągnąć. Skorzystaj z tego.

    5 zasad nagrywania dobrego materiału filmowego do filmu dokumentalnego

Wskazówki dotyczące kręcenia materiału B-Roll

Czy zdarzyło ci się kiedyś nakręcić projekt, a tydzień później poczuć pieczenie w uszach? To montażysta wykrzykuje twoje imię, ponieważ nie ma wystarczająco dużo materiału filmowego do montażu. Zapobiegnijmy temu i sprawmy, aby nasi montażyści byli zadowoleni. Oto kilka wskazówek, jak nagrać solidny materiał B-roll:

Nadmiar zdjęć vs. Niedobór zdjęć

W 2021 roku martwienie się o miejsce na karcie lub kończący się film to już w zasadzie przeszłość. Jeśli obawiasz się, że nie nagrałeś wystarczająco dużo materiału, po prostu kręć dalej. Bezpieczniej jest mieć o wiele za dużo materiału dla swojego montażysty niż za mało. Twój montażysta może być trochę zły, że wysłałeś o wiele za dużo materiału, ale gwarantuję, że będzie mniej zdenerwowany, niż gdybyś wysłał za mało.

Lista ujęć

Jak w przypadku każdej produkcji, posiadanie planu jest pierwszym krokiem do sukcesu. Tak samo jest z robieniem solidnego B-rolla. Zastanów się nad tematem, który będziesz realizował i nad ujęciami, które wiesz, że będziesz musiał uchwycić. Zrób listę (przynajmniej w głowie) i zacznij działać w dół, aby upewnić się, że masz je wszystkie. Nigdy nie chcesz opuścić sesji zdjęciowej zapominając o uchwyceniu ważnego fragmentu materiału.

    Nigdy więcej nie przegapisz ujęcia: Stwórz dokument Shot List

Kręć przy różnych ogniskowych

Daj swojemu montażysta opcje, z którymi będzie mógł pracować - kręć B-rolle przy różnych ogniskowych, co pozwoli na większy wybór ujęć w postprodukcji. Jeśli masz obiektyw zmiennoogniskowy, zrób małe zbliżenie i wykadruj poprzednie ujęcie. Montażysta może być w stanie wykorzystać oba ujęcia, szerokie do ustanowienia sytuacji i zbliżenie dla uzyskania większej ilości szczegółów.

Rozważ możliwość uzyskania dużej liczby klatek na sekundę

Kręcenie z dużą liczbą klatek na sekundę jest dobrym sposobem na przekształcenie zwykłego materiału B-roll w coś, co wygląda niesamowicie. Samo slow-motion może sprawić, że projekt będzie wyglądał bardziej filmowo i ekscytująco. Kręcenie HFR wydłuża także materiał filmowy do dwóch lub trzech razy w stosunku do standardowego czasu trwania klipu (w zależności od liczby klatek na sekundę w projekcie i liczby klatek na sekundę w nagraniu).

Znajdź obiekt

Zbyt często zdarza się, że otrzymuję materiał od filmowca i nie mogę się zorientować, na co mam patrzeć lub gdzie w kadrze znajduje się obiekt. Niektóre ujęcia wyglądają tak, jakby kamerzysta zarzucił szeroką sieć i strzelał tylko w to, co było przed nim. Podejmuj jasne decyzje dotyczące tego, co fotografujesz i jaki jest temat w kadrze. Trzymaj się tego tematu i uchwyć kilka jego odmian pod różnymi kątami, w różnych pozycjach i z różnymi ogniskowymi.

    Jak podchodzić do ludzi, by zrobić z nimi wywiad lub zdjęcia do filmu B-Roll

Bądź kreatywny

Jak już wcześniej wspomniano, B-roll naprawdę ma szansę być gwiazdą programu. B-roll nie musi być generyczny i nudny, więc weź trochę swobody i poeksperymentuj. Jeśli to nie zadziała, oh well, to będzie po prostu na podłodze pokoju cięcia. Jeśli się uda, redaktor/reżyser będzie śpiewał ci pochwały. Podejmijcie pewne skalkulowane ryzyko i spróbujcie czegoś nowego.

    Trendy w dokumencie: Wykorzystanie ujęć z powietrza do opowiedzenia historii

B-roll jest bez wątpienia jednym z najważniejszych aspektów filmowania. Kiedy zrozumiesz, jak je uchwycić i dobrze wykorzystać, będziesz na dobrej drodze do stworzenia fascynujących historii. Jak zawsze, nie bój się rozszerzać naszych wskazówek i naginać nieco zasad.

Bonus: Mamy ten materiał!

Więcej wskazówek i porad dotyczących kręcenia filmów znajdziesz w poniższych artykułach:

    Jak dokumentaliści sprawiają, że syntetyczne światło wygląda naturalnieWskazówki dokumentalne dotyczące filmowania pod przykrywką i w ukryciuWybieranie kamery 4K B do projektu dokumentalnego za około 1000 dolarówPomocne wskazówki, których każdy inżynier dźwięku chce się nauczyćPomoc w produkcji: Kiedy kobieta z wpływami ma twoje plecy

Zdjęcie na okładce: N Semprevivo.