Kamery za laureatami i nominowanymi do Złotych Globów

Zajrzyjmy za kulisy, aby dowiedzieć się, jakie kamery i obiektywy zostały użyte do nakręcenia tegorocznych nominowanych filmów i seriali telewizyjnych.

78. doroczna ceremonia wręczenia Złotych Globów już za nami, a jej przebieg był dość wyjątkowy. Ceremonia odbyła się w sposób zdalny, dlatego mówiło się o tym, co zwycięzcy nosili w domu i kim byli najwięksi zwycięzcy.

Przyjrzyjmy się więc produkcji tych niesamowitych filmów i spektakli.

Najlepszy film fabularny - dramat

ZWYCIĘZCA: Nomadland (Searchlight Pictures)

    Kamera: ARRI ALEXA Mini, ARRI Amira
Wszystko polega na wprowadzeniu kamery w miejsce intymności, która nie jest wymuszona, ale prawdziwa. W pewnym sensie jest to dziwne. To jak kamera, która słucha, a między nią a obiektem istnieje więź. Myślę, że wynika to z tego, że operatorowi naprawdę zależy na obiekcie. - Autor zdjęć Joshua James Richards via Collider.

Ojciec (Sony Pictures Classics)

    Kamera: Sony VENICELenses: Zeiss Supreme

Mank (Netflix)

    Kamera: RED HELIUM 8K

Obiecująca młoda kobieta (Focus Features)

    Kamera: ARRI ALEXA Mini

The Trial of the Chicago 7 (Netflix)

    Kamera: ARRI ALEXA Mini

Najlepszy telewizyjny serial limitowany lub film wyprodukowany dla telewizji

WINNER - The Queen's Gambit (Netflix)

    Kamera: RED RANGER MONSTRO 8K

The Queen's Gambit to jedna z tych produkcji, które można określić mianem "burzy doskonałej". Mistrzowska klasa we wszystkim, od scenariusza, zdjęć, aktorstwa, kostiumów i nie tylko.

Na Vulture jest świetny artykuł, który nie mogę polecić. Oto krótki fragment:

Chociaż opowieść obejmuje cały świat, większość filmu The Queen's Gambit została nakręcona w Berlinie, z wyjątkiem kilku podmiejskich plenerów, które zostały nakręcone w Toronto i Cambridge. Ekipa użyła kamer RED RANGER i obiektywów Zeiss Supreme do prawie wszystkich zdjęć, z wyjątkiem jednego filmu 16-mm - filmu o fikcyjnym rosyjskim arcymistrzu Borgovie, ostatecznym przeciwniku Beth w szachach. Samodzielnie obsługując kamerę A ("praca na niej mnie uspokaja", jak mówi), Meizler bardzo dbał o zachowanie eleganckiej filmowej tożsamości serialu, pozwalając postaciom rozwijać się organicznie w obrębie kadru.- Tomris Laffly via Vulture

Normalni ludzie (Hulu/BBC)

    Kamera: ARRI ALEXA Mini

Small Axe (Amazon Studios/BBC)

    Kamera: Sony VENICE, ARRI ALEXA Mini, ARRICAM LT, ARRIFLEX 235, ARRIFLEX 416

The Undoing (HBO)

    Kamera: ARRI ALEXA LF

Unorthodox (Netflix)

    Kamera: Sony VENICE

Najlepszy serial telewizyjny - muzyczny lub komediowy

WINNER - Schitt's Creek (CBC)

    Kamera: ARRI ALEXA SXTObiektywy: Obiektywy Cooke S4
Eugene Levy i [syn] Dan Levy, twórcy, szukali pewnego stylu. Nie chcieli wysokiego klucza, jasnego oświetlenia. Chcieli, by wyglądało to bardziej stylizowanie, z wyższymi współczynnikami kontrastu i oświetleniem opartym na źródłach światła. Po zapoznaniu się z kilkoma programami telewizyjnymi i testach, zdecydowaliśmy się użyć dwóch kamer ręcznych, używając obiektywów Cooke S4 na dwóch ARRI ALEXAS. Użyłem Rec. 709, a kamera pracowała przy natywnym ASA. Testowaliśmy ekspozycję na świece, odcień skóry i dyfuzję. Wszystkie testy przejrzeliśmy w RedLabie z kolorystą Waltem Biljanem i stworzyliśmy naszą paletę wizualną, która posłużyła nam do stworzenia tego serialu.- Autor zdjęć Gerald Packer

Emily w Paryżu (Netflix)

    Kamera: ARRI ALEXA LFLenses: ARRI Signature Prime i Angenieux Optimo Ultra Lenses

The Flight Attendant (HBO Max)

    Kamera: Sony VENICELobiektywy: Cooke S7/i - obiektywy pełnoklatkowe i typu prime
HBO Max wymagało od programu "The Flight Attendant", aby miał on szeroki zakres, a także aby zbliżenia i sposób ich wykorzystania w programie były bardzo ważne. To doprowadziło do wyboru pełnoklatkowej kamery 6K Sony Venice, gdzie normą byłyby dwie kamery, a trzecia do ujęć kaskaderskich. - Raport o kinie cyfrowym

The Great (Hulu)

    Kamery: ARRI ALEXA SXT Plus, Blackmagic Design URSA Mini Pro G2, Blackmagic Pocket Camera 4 Obiektywy: Cooke S5/i i ZEISS Super Speed
Nakręciliśmy ALEXA SXT 3.4K ARRIRAW, kadrując w formacie 2:1. Na URSA Mini Pro 4.6K G2, zrobiliśmy zdjęcia w Blackmagic RAW. Ale był to pełny sensor 4.6K, format 2:1, stały bitrate 3:1, co jest ich najwyższą jakością kodowania. Powiedziałbym, że około 70% pokazu to ALEXA SXT, a 30% to URSA Mini Pro 4.6K G2, lub G2 jak ja to nazywam. ALEXA SXT była dla tego, co nazwałbym naszym zwykłym, waniliowym reportażem, gdzie kręciliśmy scenę jako zablokowaną i zainscenizowaną. Podczas ujęć SXT obserwowałem akcję, co robią aktorzy i robiłem listę kontrolną. Następnie kręciliśmy coś, co nazwałem "przyprawianiem" (ang. seasoning, condiments) za pomocą G2. Było to mniej konwencjonalne ujęcie, ponieważ kamera jest tak mała. Zasadniczo kręciliśmy swobodne ujęcia, z braku lepszego słowa. To było jak wizualny jazz albo improwizowane operowanie. Jeśli robisz to pod koniec ujęć ALEXA SXT, kiedy aktorzy już się wyeksploatowali, mają tendencję do wyrzucania z siebie trochę więcej i możesz się bardzo rozluźnić. Mogą się dziać ciekawe rzeczy. Robiliśmy kilka ujęć, a ja żartobliwie mówiłem do aktorów: "Pójdę do tego, co jest dobre. Jeśli jesteś interesujący w tym ujęciu, będę na ciebie leciał." Starałem się sprawić, żeby to było trochę rywalizacji z nimi. Zaczęli występować przed kamerą. To daje bardzo hiper-subiektywny styl relacji. Jest to bardzo efektywne, kiedy chcesz pokazać, że postać przechodzi przez jakiś wewnętrzny proces. Daje to ogromną przejrzystość i wgląd w to, co myśli dana postać. Jest kilka naładowanych momentów. To świetny sposób dla montażysty, by przeciąć ujęcie, które da ci tę energię.- Autor zdjęć John Brawley via Film and Digital Times

Ted Lasso (Apple TV)

    Kamera: ARRI ALEXA Mini LFLenses: Tokina Cinema Vista Prime Lenses
Kiedy wszyscy przyjechali [do Anglii], stało się jasne, że Jason naprawdę chciał, żeby serial miał bardziej dramatyczno-komediowy charakter. Chcieli, żeby był bardziej filmowy... Wciąż sugerowaliśmy pomysły - rzeczy, które mogłyby przeciwstawić się wyglądowi tych tropów w [innych] sitcomach. Takie rzeczy jak ujęcia z ręki, których zaczęliśmy używać trochę, a potem używaliśmy prawie przez cały czas. W przypadku takich rzeczy jak szatnia, pomysł był taki, żeby kręcić z ręki, swobodnie, w stylu "Friday Night Lights", żebyśmy mogli się przemieszczać i rozglądać - autor zdjęć David Rom via IndieWire.

Najlepszy serial telewizyjny - dramat

ZWYCIĘZCA - The Crown (Netflix)

    Kamera: Sony VENICE
Inni autorzy zdjęć - i jest to coś, o czym rozmawiamy na początku każdego sezonu - mogą przyjść na plan [i obserwować, co robimy]. Ale mają też swobodę robienia rzeczy w inny sposób. Ponieważ w każdym odcinku jest tylko kilka bardzo lekkich, subtelnych zasad, które omawiamy, na przykład, jak kadrować zbliżenia czy kręcić zbliżenia, na przykład: "Proszę nie robić zbliżeń na obiektywie 25 mm." Wszystkie zbliżenia powinny być robione obiektywami 50mm i 65mm. Nie doceniamy fotografowania ludzi pod niewygodnymi kątami, np. zbyt nisko lub zbyt wysoko. Aby zachować pewien rodzaj wizualnej spójności, istnieje kilka zasad, których należy przestrzegać. Nigdy jednak nie zauważyłem, by inni autorzy zdjęć byli zbyt sfrustrowani koniecznością stosowania się do pewnych wytycznych - mówi autor zdjęć Adriano Goldman za pośrednictwem ASC.

Kraj Lovecrafta (HBO Max)

    Kamera: Sony VENICE

Mandalorianin (Disney Plus)

    ARRI ALEXA LF

Ozark (Netflix)

    Sony VENICE

W poprzednich sezonach serial korzystał z kamery Panasonic VariCam.

Ratched (Netflix)

    RED HELIUM 8K

Najlepszy film kinowy - film obcojęzyczny

Zwycięzca - Minari (A24)

    Kamera: ARRI ALEXA Mini
W filmie są duże okresy, w których dialogi niekoniecznie są wykorzystywane do przekazania tego, co dzieje się w opowieści. Isaac i ja chcieliśmy być powściągliwi - to słowo, którego ciągle używaliśmy - szczególnie jeśli chodzi o relacje. Pokusa jest taka, zwłaszcza gdy ma się młody talent, który może być nieprzewidywalny, albo taki, który trzeba będzie zmontować, bo jedno ujęcie może być (znacząco) lepsze od drugiego, ale my staraliśmy się być naprawdę zdyscyplinowani w relacjonowaniu. Bo jeśli nakręcisz dwa ujęcia, kusi cię, by użyć tego lepszego, ale jeśli go nie nakręcisz, możesz nieco bardziej dyktować tempo filmu" - autor zdjęć Lachlan Milne za pośrednictwem Awards Daily.

La Llorona (Shudder)

    Kamera: ARRI ALEXA Mini

The Life Ahead (Netflix)

    Kamera: Sony VENICE

Dwoje z nas (Magnolia Pictures)

    Kamera: Sony VENICE

Kolejna runda (Samuel Goldwyn Films)

    Kamera jest nieznanaObiektywy: Obiektywy: Canon K35

Najlepszy film muzyczny lub komediowy

ZWYCIĘZCA - Borat Subsequent Moviefilm (Amazon Studios)

    Kamera: Różne

Zestaw kamer do tego filmu jest nieznany, ponieważ prawdopodobnie był ciągle zmieniany w związku z dokumentalnym charakterem filmu.

Hamilton (Walt Disney Pictures)

    Kamera: ARRI ALEXA 65

Palm Springs (Neon)

    Kamera: ARRI ALEXA Mini

Muzyka (Vertical Entertainment)

    Kamera: ALEXA Mini

Bal (Netflix)

    Kamera: ALEXA Mini LF

Najpopularniejsze aparaty używane w filmach i serialach nominowanych do Złotego Globu

Jak wypadł ten ranking? Oto spojrzenie na najczęściej używane aparaty z filmów nominowanych do 78. dorocznych Złotych Globów.

Zdjęcie na okładce: Searchlight Pictures.

Aby zapoznać się z najnowszymi recenzjami sprzętu, wskazówkami i poradami, sprawdź te artykuły:

    8K Showdown: Sony Alpha 1 vs. Canon EOS R5Najwyższa kamera VFX: Recenzja Blackmagic URSA Mini Pro 12KNowa dynamiczna kamera filmowa: Sony przedstawia FX3Przełomowa wiadomość: Blackmagic zapowiada Pocket 6k ProJak NFL wprowadza wygląd w stylu Madden do transmisji na żywo