8K Showdown: Sony Alpha 1 vs. Canon EOS R5

Która cyfrowa kamera wideo 8K jest odpowiednia dla Twoich potrzeb w zakresie filmowania i wideografii? Porównajmy dwie z najlepszych opcji na rynku.

Cóż to był za rok dla aparatów cyfrowych! Z kilkoma ważnymi ogłoszeniami producentów takich jak Blackmagic Design z ich nowym Pocket 6K Pro do Panasonic z odświeżonym LUMIX S5, pojawiło się wiele nowych nazwisk w naszym corocznym zestawieniu najlepszych cyfrowych kamer wideo do filmowania. Jednakże, dwie nowe kamery naprawdę zrewolucjonizowały rynek.

Mowa tu o Canon EOS R5 i Sony Alpha 1. Wypuszczone w odstępie zaledwie sześciu miesięcy, te bezlusterkowe aparaty wyglądają na dwie najbardziej obiecujące opcje dla filmowców i wideofilmowców. Te flagowe propozycje są pierwszymi dla swoich marek, które oferują 8K w swoich odblaskowych cenach, a także pokazują całkiem sporo z tego, co każda marka ma do zaoferowania w zakresie cyfrowego wideo.

Ale, który z nich może być tym właściwym dla Ciebie? Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z nich, porównując i kontrastując ich specyfikacje i punkty cenowe, a także zbadajmy, w jaki sposób każdy z nich może być najlepiej wykorzystany do filmów niezależnych i produkcji wideo.

Canon vs. Sony

Po pierwsze, debata pomiędzy Sony i Canonem jest prawie tak stara jak same aparaty cyfrowe. I w tym momencie, jeśli jesteś kimś, kto ma wątpliwości co do tego, który z nich wolisz, możesz być w mniejszości. Fani i wyłączni właściciele aparatów i sprzętu Canon kontra aparaty i sprzęt Sony są zaciekle zakorzenione. I, w pewnym sensie, obaj mają rację.

Istnieją zdecydowanie plusy i minusy każdego z producentów. Jak widać na powyższym filmie Matti Haapoja, po latach bycia zwolennikiem Canona, przesiadł się do Sony. (Zobaczymy jednak, czy zmieni zdanie, gdy w końcu będzie miał okazję wypróbować Alpha 1). Jego argumenty w filmie sprowadzają się w zasadzie do rozmiaru aparatu i sprzętu (faworyzując Sony z mniejszymi korpusami, systemami mikrofonów, a nawet bateriami i ładowarkami), zakresu dynamiki (skupiając się szczególnie na Sony a7S III), jakości i lepszego slow motion.

Z drugiej jednak strony, fani Canona szybko zauważą, że Canon tradycyjnie był postrzegany jako lepszy producent pod względem kolorystyki i trwałości. W czasach świetności Canona 5D marka ta stała się niemal synonimem niskobudżetowego filmowania i wszelkiego rodzaju komercyjnych produkcji wideo - od sesji korporacyjnych po wideofilmowanie ślubów.

Jeśli jesteś już fanem którejś z tych marek, gorąco zachęcam Cię do porzucenia poprzednich wyobrażeń i zapoznania się z Canonem R5 i Sony Alpha 1. Te dwie kamery są niezwykle podobne. I choć pochodzą od producentów o nieco innych specjalizacjach, debata ostatecznie sprowadzi się do specyfikacji, ceny oraz twoich obecnych i przyszłych potrzeb w zakresie wideo.

Porównanie specyfikacji

Aby odeprzeć pierwsze wideo, które przedkłada Sony nad Canona, mamy to świetne wideo od YouTubera Moving Matt, który szczególnie argumentuje za R5 nad Alpha 1. Prawdę powiedziawszy, gdy po raz pierwszy spojrzysz na specyfikacje, możesz mieć trudności z określeniem, który z nich jest lepszy - lub nawet zgadnąć, który jest który. Oto główne punkty każdego z nich:

Canon R5

    Pełnoklatkowa matryca CMOS o rozdzielczości 45 MP8K30 RAW i 4K120 10-bitowe wewnętrzne nagrywanie wideoPodwójny pikselowy system CMOS AF II z 1053 punktami0,5″ 5,76m-dot OLED EVF3,2″ zmienno-kątowy ekran dotykowy LCDŚledzenie obiektu z funkcją głębokiego uczenia sięGniazda kart pamięci CFexpress i SD UHS-II

Sony Alpha 1

    50 MP pełnoklatkowy przetwornik Exmor RS BSI CMOS8K30 i 4K120 10-bitowe4,3K 16-bitowe wyjście wideo RAW, S-cinetone9,44m-dot EVF z odświeżaniem 240 klatek na sekundę759-pt. szybki hybrydowy AF, AF oka w czasie rzeczywistym5-osiowa stabilizacja obrazu SteadyShot5 GHz MIMO Wi-Fi, 1000BASE-T ethernetDwa gniazda kart CFexpress typu A/SD

Oba aparaty mają ogromne pełnoklatkowe sensory CMOS, przy czym Alpha 1 ma nieco większą rozdzielczość 50 megapikseli w porównaniu do 45 megapikseli w R5. Oba aparaty oferują oczywiście wideo 8K, a także 4K przy 120 klatkach na sekundę. Otrzymasz również podobne specyfikacje w dół linii ze stabilizacją, auto-focus tech, wizjery elektroniczne i gniazda kart.

Jednak, jak wskazuje powyższy filmik, Alpha 1 będzie miała przewagę z 15+ stopniami zakresu dynamicznego i downsamplowanym 8K (co powinno pomóc w walce z potencjalnym przegrzaniem). W międzyczasie Canon R5 będzie najprawdopodobniej lepszą opcją dla stabilizacji. Ma też odwracany ekran (co może być zaletą lub wadą w zależności od preferencji), a także własny downsampled 8K, który wydaje się rozwiązywać wiele z pierwszych zgłoszonych problemów z przegrzewaniem się, jak również.

Cena

Tak więc, podczas gdy debata pomiędzy R5 a Alpha 1 może być dość gorąca pod względem preferencji i specyfikacji, jeśli chodzi o cenę, to obecnie nie ma jej zbyt wiele. Sony Alpha 1 jest o prawie 3000 dolarów droższa od R5, co plasuje ją bliżej cenowo do większości aparatów kinowych niż hybrydowych bezlusterkowców czy lustrzanek.

Canon R5

    Cena: $3,899

Sony Alpha 1

    Cena: 6,499$

Szczerze mówiąc, jeśli szukasz bliższego porównania, lepiej będzie porównać Canona R5 z Sony a7S III, który obecnie kosztuje około 3500 dolarów. Nie oferuje on 8K, ale ma prawie wszystkie te same funkcje, co Alpha 1 - przede wszystkim oferuje wideo 4K z prędkością do 120 klatek na sekundę. (Na tej samej zasadzie, można również rozważyć Canon R6, który jest nieco tańszy, ale nie oferuje 8K, ale może być bardziej opłacalny).

Canon R5 jest na rynku od sześciu miesięcy dłużej, i można przyczynić się trochę rozbieżności cenowych do tej różnicy. Nie spodziewam się jednak, by Alpha 1 w najbliższym czasie znacząco straciła na cenie. Tak więc, jeśli budżet jest ważną częścią Twojego równania, to R5 będzie oczywiście bardziej przystępny cenowo - wraz z wieloma innymi opcjami z przedziału cenowego około 3000 dolarów.

Rekomendacja oparta na potrzebach

Mimo to uważam, że oba aparaty odniosą ogromny sukces i będą popularne. Nie bez powodu zarówno Canon jak i Sony są od lat dwoma największymi i najbardziej niezawodnymi producentami w branży. Obie kamery są idealne zarówno do zdjęć, jak i wideo, i każda z nich byłaby solidną inwestycją dla każdego filmowca/twórczego profesjonalisty, który chce uzyskać najwyższej klasy produkcję na co najmniej kilka lat do przodu.

Canon R5 może być lepszym wyborem dla każdego, kto w przeszłości posiadał kamery lub sprzęt firmy Canon i ma zamiłowanie do "wyglądu Canona" w swoich filmach. Punkty bonusowe, jeśli posiadasz już bezlusterkowca Canona, takiego jak Canon R lub RP, i chcesz go uaktualnić, ale zachować swój inny aparat w rotacji.

Sony Alpha 1 jest trochę trudniejszy do polecenia tylko ze względu na cenę. Jak już wcześniej wspomniano, kwota 3000 dolarów jest idealnym miejscem dla aparatu nie-kinowego, którego można używać do wielu różnych zdjęć i filmów. 8K jest imponujące, ale czy jest to naprawdę coś, czego potrzebujesz i jesteś gotowy na? Jeśli odpowiedź brzmi "tak", a ty już lubisz Sony zamiast Canona, to w każdym razie idź na to.

Ostatecznie jednak, debata pomiędzy R5 a Alpha 1 pozostanie gorąca i sprowadzi się do Ciebie i Twoich specyficznych potrzeb w zakresie filmowania i produkcji wideo.

Zdjęcia na okładce pochodzą odpowiednio od Sony i Canona.

Więcej porad dotyczących aparatów fotograficznych i produkcji wideo znajdziesz w poniższych artykułach:

    6 najlepszych kamer filmowych za mniej niż 1000 dolarówPobieracz mikrofonów: Jak znaleźć odpowiedni mikrofonOd konstrukcji czujnika do kadrowania: Kiedy i dlaczego filmować przy 12KNajlepsze mikrofony Lavalier do produkcji wideoOd ARRI do Sony: Najbardziej ekscytujące plotki o kamerach w 2021 roku