Ikony kinematografii: Nasze 5 ulubionych ujęć z Conrad Hall

Jeden z najbardziej szanowanych i znanych autorów zdjęć filmowych wszechczasów, przyjrzyjmy się bliżej temu, co sprawia, że praca Conrada Halla jest wyjątkowa.

Conrad Hall ma za sobą ponad cztery dekady pracy jako autor zdjęć filmowych. Jest laureatem trzech Oscarów i jednym z niewielu autorów zdjęć, którzy doczekali się gwiazdy na Hollywood Walk of Fame.

Wiem, że tytuł tego artykułu brzmi "5 ulubionych ujęć", ale po ponownym obejrzeniu wielu filmów Halla nie miałem innego wyjścia, jak wybrać więcej niż pięć. Zamiast tego, skupię się na kilku ujęciach i/lub sekwencjach z pięciu jego filmów.

1. Droga do zatracenia

Po pierwsze, przejdźmy do słonia w pokoju. Road to Perdition to wizualne arcydzieło. Oglądając go w kinie, przypominam sobie jedną scenę, która sprawiła, że publiczność słyszalnie sapała.

W tym konkretnym momencie filmu, młody Michael Sullivan wraca do domu i znajduje zabójcę (Daniel Craig) wpatrującego się w niego przez okno w drzwiach wejściowych. Sullivan z przerażeniem wpatruje się w okno, będąc pewnym, że grozi mu śmiertelne niebezpieczeństwo.

Kiedy jednak przechodzimy do ujęcia odwrotnego, widzimy, że Daniel Craig po prostu patrzy na własne odbicie w oknie. Kiedy otwiera drzwi, by wyjść, Michael już schował się w bezpiecznej ciemności.

Ostatnie ujęcie to genialne wykorzystanie kontrastu, aby pokazać obie postacie w tym samym kadrze. Twarz Michaela jest zarysowana przez światło z domu, podczas gdy Daniel Craig wyróżnia się na tle słabego światła zewnętrznego i wewnętrznego światła domu. Widzowie czują zagrożenie.

Wykorzystanie refleksów, cieni i kontrastu sprawia, że scena ta jest niezwykle intensywna.

Ilustruje to mistrzostwo Halla w operowaniu tonacją, nawiązując do jego wczesnych dni kręcenia filmów czarno-białych. W rzeczywistości, Hall początkowo chciał nakręcić "Drogę do zatracenia" w czerni i bieli. Ostatecznie jednak zdecydowano się na kontrastowe ujęcie, w którym zastosowano stonowane zielenie i brązy.

Kolejny powód, dla którego film jest tak potężny wizualnie? Nie ma tu dialogów.

DIY: Zwróć uwagę na tło. Baw się z lustrami, aby odbić światło i twórczo wykorzystać odbicia.

2. American Beauty

W 2000 roku zużyłam moją kopię VHS filmu "American Beauty", pokazując moim przyjaciołom wszystkie moje ulubione ujęcia. Ten film jest pełen niesamowitych zdjęć.

Szczególnie dwie klatki wyróżniają się w mojej pamięci, a obie są doskonałym przykładem tego, jak oświetlenie może służyć fabule.

W tym ujęciu Lester Burnham, grany przez Kevina Spacey'ego, fantazjuje o nowej przyjaciółce swojej córki, młodej i pięknej Angeli Hayes (w tej roli Mena Suvari). Miękkie oświetlenie i zamglenie potęgują senną atmosferę. Rozdmuchany snop światła wpadający przez środkowe okno sprawia wrażenie, jakby Lester miał za chwilę wstąpić do nieba.

Dla kontrastu, ten konkretny strzał ma taką samą kompozycję, ale używa twardego, bezpośredniego oświetlenia. Pomaga to w przekazaniu surowej, zagrażającej rzeczywistości, której doświadcza młody Ricky Fitts. W tej scenie ojciec Ricky'ego czeka, aby go zdyscyplinować i skonfrontować. Z pewnością jest to bardziej mroczne i złowieszcze niż fantazja Lestera.

DIY: Wykorzystaj moc zamglenia i aerozolu atmosferycznego, aby stworzyć interesujący wygląd.

3. Poszukiwanie Bobby'ego Fischer'a

Podczas gdy wielu twierdzi, że "Road to Perdition" jest najlepszym dziełem Halla, ja twierdzę, że "Searching for Bobby Fischer" jest w rzeczywistości jego magnum opus.

Na początku lat 90-tych, na samym początku swojej kariery, Hall nakręcił film Searching for Bobby Fischer, historię młodego cudownego szachisty. Według agenta Halla, wielu operatorów odrzuciło możliwość nakręcenia tego filmu, gdyż "nie było zbyt wielu możliwości wizualnych". Hall udowodnił, że wszyscy się mylili, zdobywając za swoją pracę nagrodę ASC.

Moim ulubionym aspektem tego filmu jest to, że znaczna jego większość została nakręcona przy użyciu zbliżeń. Może się to wydawać rozpraszające, ale działa to niesamowicie dobrze, wciągając widza w historię. Dzięki ciasnej kompozycji i niezwykle płytkiej głębi ostrości, Hall pomógł pokazać mały świat siedmioletniego bohatera, a także presję, z jaką musi się zmierzyć w trakcie filmu.

Jest to również całkiem skuteczne przy fotografowaniu szachownicy.

Hall nakręcił film w stylu, który nazwał "Magicznym naturalizmem", co w zasadzie oznaczało kręcenie rzeczy takimi, jakimi są, dodając do nich stylistyczne akcenty dla podkreślenia atmosfery. Należało do nich m.in. wygaszanie światła wpadającego przez okna.

Kolejną cechą Magicznego naturalizmu jest sposób, w jaki światło słoneczne nieustannie oślepia aktorów. Zarówno w ujęciach wewnętrznych, jak i zewnętrznych, rzadko można znaleźć kadr, który wyglądałby płasko.

Jak sprawić, by partia szachów wyglądała interesująco? Zatrudnia się Conrada Halla.

DIY: Nie bój się wysadzać tła i używać krawędzi wiązki światła na aktorze. Nie wszystko wymaga idealnego, trzypunktowego oświetlenia. Zachowaj prostotę. A żeby uzyskać tak płytką głębię ostrości, fotografuj z maksymalnie otwartą przysłoną.

4. Cool Hand Luke

Czy wiesz, że Conrad Hall jest tak naprawdę ojczymem J.J. Abramsa? Dobra, to właściwie nieprawda, ale można śmiało powiedzieć, że to on jest ojcem nowoczesnego lens flare.

Na początku swojej hollywoodzkiej kariery Hall szybko stał się znany z łamania ustalonych zasad filmowych. Jedną z rzeczy, która przyniosła mu tę reputację, było zastosowanie flar. Flary te szczególnie dobrze sprawdzają się w filmie Cool Hand Luke.

W tamtych czasach flary obiektywu były uważane za błąd, a ekipy filmowe usilnie starały się ich unikać. Hall jednak wykorzystał to zjawisko, używając flar do pokazania upału, jakiego doświadczali więźniowie pracujący pod gorącym słońcem.

Hall jest znany z tego, że idzie z prądem i wykorzystuje to, co inni autorzy zdjęć mogą uznać za błędy lub blokady.

Nie powinieneś nigdy pracować z poczucia mistrzostwa, ale z poczucia: Czy to się uda, czy nie? Wciąż myślę w ten sposób - Konrad Hall

Flary pojawiają się w całym filmie, nie tylko w świetle słonecznym. To dodało coś ekstra do buntowniczego tonu filmu. Czy istnieje lepszy moment na łamanie zasad niż kręcenie filmu o łamaniu zasad? Myślę, że nie.

Jeśli zwrócisz uwagę, znajdziesz flary w całej jego twórczości, w tym w Butch Cassidy i Sundance Kid.

DIY: Pobierz te 17 DARMOWYCH anamorficznych flar obiektywu dla swojego następnego projektu. I, nie zapomnij złamać zasady, dzieci.

5. Z zimną krwią

Jeśli spędziłeś choć trochę czasu w szkole filmowej, prawdopodobnie słyszałeś o tym ujęciu. Jedno z najsłynniejszych zdjęć Conrada Halla, płaczące ujęcie z filmu Z zimną krwią nie było właściwie zaplanowane.

Scena pokazuje Roberta Blake'a w napiętym emocjonalnie momencie, wygłaszającego swoje kwestie stojąc przy oknie. Na zewnątrz pada deszcz, a przez szybę przebija się światło źródła.

Po oświetleniu tej sceny Hall zauważył, że cienie kropel wody rzutują się na twarz Roberta, przypominając łzy. Było to nie tylko interesujące spojrzenie, ale także w znacznym stopniu wspomagało fabułę.

Hall wspomniał o tym reżyserowi Richardowi Brooksowi i udało im się uchwycić to ujęcie. Dodatkowym atutem sceny był fakt, że Blake w rzeczywistości nie płakał, a jedynie odgrywał scenę.

ZRÓB TO SAM: Eksperymentuj z umieszczaniem przedmiotów pomiędzy światłem a obiektami. Baw się też projekcją.

Aby dowiedzieć się więcej o Conradzie Hallu, sprawdź, jak wykorzystuje długie ujęcie.

Zdjęcie na okładce IMDb.

Dodatkowe wskazówki i porady dotyczące zdjęć filmowych znajdziesz w następujących artykułach:

    Iconic Cinematography: Nasze 5 ulubionych ujęć Dariusa Khondji'egoZaginające umysł i emocjonalne zdjęcia Ellen KurasJak oddać hołd twórcy bez kradzieżyIkoniczne zdjęcia: 5 ulubionych ujęć Bradforda YoungaOperatorzy, którzy stworzyli rozpoznawalny styl